Конкурси, олімпіади

Завдання олімпіади з історії 2013-2014 навчальний рік ІІ тур


Завдання олімпіади з історії  2014-2015 навчальний рік II тур

8 клас
І.  З «Історії України в особах» про князя К. Острозького
            Переглядаючи щаблі придворної кар’єри Костянтина Івановича, мусимо визнати, що жоден з українських аристократів ніколи не досягав у Великому князівстві Литовському такого високого суспільного становища. До самої смерті він на посту гетьмана очолював русько-литовські збройні сили. 1511 р. князь отримав посаду каштеляна столичного Віленського замку, а в 1522 р. – троцького (тракайського) воєводи. Два останні пости вважалися найвищими в посадовій ієрархії Великого князівства. За ухвалою 1413 р., їх могли обіймати лише католики, тим часом як князь Костянтин славився як ревний прихильник православ’я, що додатково свідчить про його значущість у придворних колах. Це не означає, що в нього не було ворогів. Так, люта ненависть розділяла Острозького і канцлера Великого князівства Ольбрехта Гаштовта.
            Той факт, що прибульцю з далекої Волині, тобто людині справді «новій» серед вельможної магнатерії, удалося втриматися на високій хвилі всупереч тому, що за роки його придворного життя помінялося аж три правителі (Казимир Ягайлович, Олександр і Сигізмунд І), свідчить про неабиякі дипломатичні таланти, а простіше кажучи – витримку, обережність і хитрість.
            Із певністю можна твердити й те, що Костянтин Іванович не був безсрібником. Власне, за його життя (і його зусиллями) закладалися економічні підвалини потужності дому Острозьких, чиї статки зросли не менш як удвічі за рахунок великокнязівських пожалувань-вислуг, серед яких – волинські замки й волості Полонна, Здолбиця, Здолбунів, Глинськ, Богдашів, Красилів, звягель, Чуднів, Степань, Кульмин та чимало інших. Тож на 1528 р., коли відбувся перший перепис русько-литовського війська, який дає уявлення про майновий стан тогочасної шляхти, Костянтин Іванович був четвертою за заможністю людиною в країні, виставивши 426 вершників (від 8 служб, тобто земельних ділянок підданих, ставили одного вершника, відтак князю належало не менше 3408 служб, або десь до 60 тис. підданих).
Використовуючи наведений матеріал та матеріал підручника, складіть історичний портрет князя К. Острозького за планом:
а) К. Острозький – військовий  діяч;
б) К. Острозький – державний діяч;
в) К. Острозький – культурний діяч.
 Дайте власну оцінку діяльності князя як чільного представника української/українського панства.
ІІ. Прочитайте уривок із «Золотої булли»: «…Ми наказуємо і примушуємо, щоб архієпископ Майнцький, коли він довідається про смерть короля чи імператора, впродовж одного місяця від дня смерті повідомив про це у відкритих листах кожного  курфюрста. Якщо ж архієпископ  зволікатиме з цим повідомленням, хай курфюрсти за власним чином…зберуться протягом трьох місяців у Франкфурті й оберуть римського короля – майбутнього імператора. Обирати слід більшістю голосів. Новообраний [монарх] повинен відразу ж затвердити земельні володіння, привілеї, права і свободи курфюрстів…Коли трон залишається незайнятим, регентство повинні взяти на себе півдні – пфальцграф, на півночі – герцог Саксонський».
1.      Який порядок престолонаслідування установив цей документ та кому він був вигідний ?
2.      Поміркуйте, чи допускав такий порядок престолонаслідування допомагав зміцненню влади короля. Відповідь обґрунтуйте.


9 клас
                                                                                                            
І. Із Літопису Григорія Грабянки про Чуднівську кампанію
 та укладання Слободищенської угоди
           
Потім Юрко, син Хмельницького, зібрав у Кодачку раду, на котрій був присутній також і боярин Василь Васильович Шереметьєв. На раді вирішили, що боярин і наказний гетьман Цюцюра підуть на Польщу через Котельно, а Юрій Хмельницький з обома військами йтиме своєю дорогою <…> і зійдуться під Львовом. <…>
            Після того як був укладений мир [зі шведами], польський король дістав змогу послати всі свої сили <…> на Україну. До того ж він ще мав за союзника кримського хана. З’єднавшись із ним в умовленому місці, він під Чудновим та Слободищами неждано напав на росіян та козаків. <…> Напав, розбив і взяв в осаду. Хмельницький не раз виходив на битву з ляхами і татарами, проте нічого не домігся. Він бачив, що сил у ворога багато, до того ж  вони щодень множаться і ніякими зусиллями не будучи в спромозі вирватися з осади, змушений був запросити миру. <…> Проте й ляхи довго не могли тримати в осаді знеможених росіян, бо й самі, подолавши великий перехід <…>, не мали запасів. <…>Обидві сторони перебували у великій скруті. І йдучи назустріч побажанням Шереметьєва, ляхи почали переговори. За мирною угодою, що уклали обидві сторони, було вирішено всіх козаків, що були в поході з боярином, видати в татарський полон, як плату за послуги, російські війська вивести з Києва, а ввести туди польські. <…>
            Підбадьорені цією перемогою, поляки знову забрали під свою владу Україну, за винятком трьох полків – Переяславського, Ніжинського та Чернігівського, над якими наказним гетьманом був Яким Сомко, що вірно тримав сторону царської величності. <…> І сьогобічна Україна так і залишалася під переможною рукою царської величності.
1.      Якими були наслідки укладення Слободищенського трактату для українських земель?
2.      Які обставини змушували українців обирати протилежні зовнішньополітичні орієнтири.
3.      Дослідники вважають Слободищенську угоду межею, після якої Українська козацька держава розпалася на Лівобережну та Правобережну. В чому полягає історична трагедія поділу України?Чи поділяєте ви таку точку зору вчених? Відповідь обґрунтуйте.


            ІІ. Парламент Англії видав резолюцію, де було сказано: «Розвиток промисловості в колоніях послаблює їх залежність від Великобританії», а прем’єр-міністр Пітт наполягав: «Суверенітет Англії (верховна влада) над колоніями… повинен пронизувати все законодавство, з тим щоб зв’язували їх торгівлю, обмежили їх промисловість і здійснювали будь-які потрібні заходи…»
1.      Чому англійська буржуазія була проти розвитку торгівлі і промисловості в колоніях?
2.      Які заходи вживала влада Англії з метою не допустити розвитку торгівлі і промисловості в колоніях?

10 клас

І. Прочитайте витяг з «Обвинувального вироку….» та дайте відповіді на запитання

«Замість того, щоб довічно відчувати благоговійні почуття до осіб августійшої фамілії, які удостоїли викупити його з кріпосництва, писав вірші малоросійською мовою найобурливішого змісту. …З улюбленими віршами  в Малоросії могли виникати і згодом укоренятися думки про уявне раювання часів Гетьманщини, про щастя повернути ті часи і про можливість існування України як окремої держави… почав писати свої підбурливі твори ще з 1837 року, коли слов’янські ідеї не захоплювали київських вчених…, не належав до Українсько-слов’янського товариства, а діяв окремо… »
Запитання:
  1. Як прізвище обвинуваченого царизмом українського поета? Який обвинувальний вирок було винесено цьому поетові?
  2. Назвіть відомі Вам 2 – 3 твори  «найобурливішого змісту», написані колишнім кріпаком до винесення йому цього обвинувального вироку. Що у цих поетичних творах могло викликати невдоволення влади?
  3. Які наслідки, на думку автора обвинувального вироку,  могло мати читання творів поета українцями?
  4.  Про яких «київських вчених» - членів Українсько-слов’янського товариства згадано у вироку?
  5. Які програмні ідеї Українсько-слов’янського товариства міг розділяти поет?


            ІІ. Прочитайте уривок із «Декларації прав людини і громадянина».
«Ст. 1. Люди народжуються і залишаються вільними і рівними в правах…
Ст. 5. Закон може забороняти лише дії, шкідливі для суспільства. Усе, що не заборонено законом, дозволене…
Ст. 6. …Усі громадяни мають право особисто або через представників брати участь у виданні законів. Закон має бути рівним для всіх.
Ст. 7. Ніхто не може бути обвинувачений, затриманий або заарештований інакше, ніж у випадках, визначених законом…
Ст. 9. …Людина вважається невинною доти, доки її не оголосять винною…».
1.       Які з вказаних  положень «Декларації прав людини і громадянина» скасовували станові привілеї у Франції?
2.       Які з вказаних положень «Декларації прав людини і громадянина» захищли недоторканість особи?
3.       Чи можна вважати, що «Декларації прав людини і громадянина» заклала підвалини правової держави у Франції? Відповідь обґрунтуйте.


11 клас

І. Прочитайте витяг з «Маніфесту…» та дайте відповіді на подані запитання

«Буря війни суне на Європу і ніщо її не спинить. …Ми не є прихильниками війни, ми разом з цілим культурним світом уважаємо мир найціннішим добром людськості. Але бувають в історії держав і народів хвилі, коли війна являється неминучою… Війни хоче цар російський, самодержавний володар імперії, яка є історичним ворогом України. …Ідучи війною на австро-угорську монархію, Росія грозить загибеллю також українському національному життю, яке найшло охорону в конституційнім ладі австрійської держави. Перемога Росії мала би принести українському народові австро-угорської монархії те саме ярмо, в якім стогне 30 мільйонів українського народу в російській імперії. І тому наша дорога ясна. …І тому тепер нашим святим обов’язком є покласти всі свої сили на жертвенну боротьбу за будучність рідної країни».
Запитання:
  1. Якого року було укладено цей Маніфест? Як називалося громадське об’єднання, яке його ухвалило та оприлюднило?
  2. Чому автори Маніфесту вважають «історичним ворогом України» тільки Росію - одну з двох імперій, у складі яких перебували у той час українські землі?
  3. Чи справдились під час цієї війни побоювання авторів Маніфесту стосовно загрози українському національному життю підавстрійської України в умовах її окупації Росією? Відповідь обґрунтуйте.
  4. Яку політичну позицію обґрунтовували у цьому  Маніфесті його автори? 
  5. Якими були наслідки цієї, згідно з висловом Маніфесту,  «неминучої війни» для України?


            ІІ. Прочитайте витяг із «14 пунктів» В. Вільсона.
«1. Відкриті мирні договори… , після яких не буде жодних таємних міжнародних угод…
4. Справедливі гарантії того, що національні озброєння будуть скорочені до крайнього мінімуму, що відповідає державній безпеці.
5. Вільне, щире й абсолютно неупереджене вирішення всіх колоніальних питань… Право націй на самовизначення…
14. Організація спільного об'єднання націй на основі особливих статусів з метою створення гарантій політичної незалежності й територіальної цілісності як великих, так і малих держав».
1.       Порівняйте положення «14 пунктів» В. Вільсона з умовами підписаних Версальсько-Вашингтонських мирних договорів, визначте ключові розбіжності між цими документами .

2.       Яке значення мав цитований документ для післявоєнного облаштування Європи?


III тур (обласний етап)
8     клас (75 балів)
1. Хрестові походи, реконкісту, епоху великих географічних відкриттів можна розглядати як частини великого європейського цивілізаційного наступу часів середньовіччя та ранньомодерного часу. Водночас і східний світ рухався у Європу. Достатньо згадати про завоювання Піренейського півострова арабами, повстання Османської імперії. Та не завжди такі проникнення мали виключно конфліктний, військовий  характер. Європейська та східна культура, наука взаємозбагачувались. Спробуйте дати розширену відповідь на питання, яким був хід, характер та наслідки таких взаємовпливів? (15 балів)
2. Козаки, низові козаки, запорізьке козацтво, січові козаки, реєстровці, Військо Запорозьке, городові козаки – усі ці терміни використовують для характеристики становлення та розвитку козацтва. Базуючись на ваших знаннях з історії України побудуйте свою доповідь на тему «Українське козацтво у XV – першій половині XVII ст.», у якій вкажіть причини появи козаків, намітьте вузлові віхи в їх історії протягом зазначеного періоду, роз’ясність наведені вище поняття. (15 балів).
3. Нижче представлено портрети чотирьох королів Польщі, які правили у другій половині XVIпершій половині XVII ст. Вам необхідно визначити, хто саме зображений на портретах, вказати роки їх правління та назвати будь-які дві важливі події, які відбулись на українських землях у період їх панування. (15 балів).
А

       ? – 1648

Б

1575(76) – 1586

В


1548 – ?

Г
Сигізмунд ІІІ Ваза



4. Поясніть наступні історичні поняття та терміни: «неолітична революція», «реконкіста», «феодалізм», «реформація», «готика» (10 балів).

5. Впродовж XV – першої половини XVII ст. на українських землях, що перебували під польсько-литовським пануванням, утвердився воєводсько-повітовий адміністративно-територіальний поділ. Вкажіть, воєводства на території яких знаходились міста Остріг, Батурин, Галич, Вінниця, Канів (5 балів).

6. Назвіть та розташуйте у хронологічній послідовності (у порядку їх творення) наступні архітектурні та мистецькі пам’ятки та назвіть їх (8 бали).

А
Б
В
Г





7. Розташуйте у хронологічній послідовності наступні події всесвітньої історії: (4 бали).
а) битва при Гастінгсі;
б) проголошення Карла Великого римським імператором;
в) битва при Фермопілах;
г) початок правління династії Мінь в Китаї.
 
8. Перед Вами уривок із твору Феодосія Софоновича «Хроніка з літописців стародавніх». «Року [1596] был собор в Берестью собранныи, на которомъ соборе митрополитъ киівскиї……, Ипатии … епископъ владимерскиї и брескиї, Кирил Терлецкиы, епископ луцкии и острозскиї, Ермоген, архиепископ полоцкии і витебскиї, Иоан Гоголъ, епископъ пинскиї и туровскиї, Дионисиї Зберозскиї, епископь холмъскии и белзьскиї, православными будучи, учинили унию албо зьедночене костеломъ рымскимъ и поддалися под послушенство папе рымскому». (3 бали).
Дайте відповіді на наступні запитання:
 1) У якому році було проведено згаданий собор?
2) Хто був київським митрополитом у той час?
3) Назвіть папу римського, під послушенство якого піддались згадані церковні ієрархи

9 клас (0-75 балів)

1.                  Вкажіть спільні принципи та головні відмінності, що знайшли відображення у наступних документах та вкажіть роки їх ухвалення: «Пакти і Конституція» Пилипа Орлика, Конституція США, перша Конституція Франції (0-9 балів).
2.                  Конкретними фактами підтвердіть або спростуйте твердження, що етапи українського національного відродження були тотожні загальноєвропейським. Назвіть ці етапи. (0-10 балів)
3.                  Обгрунтуйте твердження польських істориків про те, що на Віденському конгресі було здійснено четвертий поділ Польщі. Вкажіть дати та головні рішення трьох поділів Речі Посполитої (0- 10 балів)
4.Встановіть відповідність: (0-4 бали)
А) Цицерон; б) Нерон; в) Октавіан Август; г) Гай Юлій Цезар
1) представник династії Юліїв-Клавдіїв убив свою матір, через її втручання у його справи; звинуватив у підпалі Риму християн і почав проти них репресії. Його бездіяльність змусила Сенат оголосити його ворогом Вітчизни, втік з Риму та покінчив життя самогубством.
2) боровся за встановлення одноосібної влади, почав громадянську війну проти Сенату, перетнув кордон Галлії та Італії – р. Рубікон, сказавши історичну фразу: «Жереб кинуто!». Захопив Рим і оголосив себе диктатором у 49 р. до н.е. на його честь названо календар,
3) засновник європейського ораторського мистецтва, розробив латинську наукову термінологію.
4) За рідкісний ораторський дар його називали Олімпійцем, говорячи, що він, як «Зевс кидає блискавки, вражаючи словами», і саме «переконання сидить в нього на вустах». Під владою Афін об`єднав усю Грецію.
5) володар титулу «перший серед рівних» та звання «звеличений богами», став довічним командувачем усіх збройних сил – імператором.
5. Дайте визначення поняттю «остракізм» (0-2 бали).
6. Виберіть три твердження (якщо ви вкажете більше – відповідь не враховуватиметься взагалі), що відображають наслідки хрестових походів (0-3 бали):
1) усунули протистояння між християнським і мусульманським світами;
2) полегшили завоювання Константинополя, Балкан турками-османами;
3) збагатили венеційських та генуезьких купців;
4) зростання авторитету Папи Римського;
5) посилили антиєврейські настрої;
6) сприяли усуненню протиріч між євреями та іншими народами;
7) створена прірва між західною та східною культурами.
7. Вкажіть відповідність між князями та їхньою характеристикою: (0-3 бали)
А) Ярослав Володимирович (Мудрий);
Б) Володимир Всеволодович (Мономах).
В) Роман Мстиславович.
1) «просвітив Руську землю, наче сонце, промені пускаючи, і слава його розійшлася по всіх землях»;
2) «І прийшов він у землю свою, і зустрів його брат Василько… І плач був через обиду його, але ж більша була радість, що він є здоров»;
3) „Був він самодержцем всієї Руської землі…ревно наслідував предка свого Мономаха”, був „царем на Русі”;
4) «До книг він мав нахил, читаючи їх часто і вдень і вночі… Як ото хто-небудь землю зорав, а другий засіє, а інші пожинають і їдять поживу вдосталь, – так і сей».
8. Встановіть хронологічну послідовність подій: (0-3 бали)
А) битва під Оршею;
Б) перехід Кримського ханства під зверхність Османської держави;
В) Городельська унія;
Г) Грюнвальдська битва.
9. Встановіть відповідність: (0-3 бали):
А) Г.Смотрицький;              Б) С.Оріховський;                В) М.Смотрицький ;   
                     
1) мислитель-гуманіст, публіцист, поет, оратор, у Західній Європі його називали «укр. Демосфеном» та «сучасним Ціцероном».  На його переконання, «історик нічого не повинен вигадувати, а писати лише правду: не керуватися ні дружбою, ні ненавистю». Автор праць «Про турецьку загрозу»,. «Напучення польському королеві Сигізмунду Августу», «Промова на похоронах Сигізмунда І» (включена до антології «Промови славетних мужів»);
2) викладав спочатку у Віленській, а згодом – Київській братських школах, 1619 р. опублікував першу кодифікацію церковнослов'янської мови в її східнослов'янській редакції — "Грамматіку славенскія правилное синтагма…", що залишалась основним підручником церковнослов'янської мови до початку ХІХ ст. Тут вперше описано відмінювання прикметників і числівників, запропонувано принципи поділу дієслів на дієвідміни, поділено іменник на відміни, виділено як категорію дієприслівник, тощо. Автор полемічно-художньої книги "Тренос або плач Східної церкви» виданої 1610 р. у Вільно під псевдонімом Теофіл Ортолог.
3) до матрикула (офіційного списку студентів) Болонського університету медиків і артистів був записаний як “Юрій зі Львова, що в Галицькій землі ”. Джорджо да Леополі — так називали його італійські колеги; мислитель-гуманіст, астроном, астролог, медик, математик, ректор Болонського університету, викладав астрономію та медицину в Краківському ун-ті, де його учнями були польський астроном Н. Коперник та німецький гуманіст К. Цельтіс. Автор праць: "Трактат про сонячне затемнення 20 липня 1478 року", "Прогностична оцінка поточного 1483 року", "Трактат з шести розділів про затемнення" (1490) — написані латиною;

4)  релігійний, освітній і культурний діяч, поет і письменник-полеміст, педагог; перший ректор Острозької академії, керував редакторським опрацюванням видання Острозька Біблія, написав до неї обидві передмови та віршовану посвяту князю Костянтину Острозькому; автор першої друкованої пам'ятки української полемічної літератури  «Ключ царства небесного» .
10. Виберіть три твердження (якщо ви вкажете більше – відповідь не враховуватиметься взагалі), що відображають спільні риси східних цивілізацій 16-17 ст.: (0-3 бали):
1) Основна релігія – християнство.
2) Сільське господарство – основа економіки.
3) Жорстка станова структура.
4) Верховним власником землі була держава.
5) Стрімкий розвиток капіталістичних відносин.
6) Самоврядування міст.
7) Землі вважалися приватною власністю васалів правителів.
11. Виберіть поняття, які характеризують Запорізьку Січ 16 ст.: (2 бали)
А) виборна система органів управління; б) курінь; в) паланка; г) довбиш.
12. Встановіть відповідність (0-4 бали):
А) Переяславські статті; б) Глухівські статті; в) Конотопські статті; г) Коломацькі статті.
1) всі українські міста ставились під контроль російської царської адміністрації; збір податків покладався на московських воєвод і все передавалося до царської скарбниці;
2) запроваджувалось воєводське правління у Переяславі, Ніжині, Чернігові, Брацлаві, Умані, Києві; Київський митрополит затверджувався московським патріархом; запорожцям заборонялося здійснювати походи на Чорне море;
3) запроваджено посади московських воєвод у 5 містах (Київ, Переяслав, Чернігів, Ніжин, Остер); встановлено козацький реєстр у 30 тисяч, особливий гетьманський полк (наймане військо) – 1 тисяча компанійців; збір податків покладався на козацьку старшину;
4) старшина зобов`язувалася наглядати за гетьманом та доносити на нього цареві; реєстр козаків встановлювався в межах 30 тисяч, у Батурині розташовувався московський стрілецький полк, українським купцям заборонялося торгувати в Московії; листи та документи, отримані з інших держав, наказувалося не відкриваючи надсилати до Москви; вперше йшлося про заохочення шлюбів між українцями та росіянами;
5) ліквідація компанійських полків; без царського указу та Старшинської ради гетьману не можна висилати посольства до інших держав, козацькі посли не мали права брати участь в переговорах з представниками польського уряду в Москві у справах стосовно України.
13. Вкажіть назви історико-етнографічних регіонів, які відповідають зазначеним у переліку сучасним адміністративно-територіальним областям (0-5 балів):
1)                 більша частина Вінницької, Хмельницької, Тернопільської, частина Львівської та Івано-Франківської обл.;
2)                 більша частина Чернівецької обл. і частина Сучавської обл. Румунії;
3)                 частина Волинської, Житомирської, Рівненської, Чернігівської, Київської обл., південь Білорусії;
4)                 частина Чернігівської обл., та Брянської обл. Росії;
5)                 Харківська, Сумська, частина Луганської і Донецької обл., Воронезька, Курська, Бєлгородська обл. Росії.
14. Визначте подію, відображену на поданій карикатурі:(5 балів)

15. Розв’яжіть хронологічне рівняння: (6 балів)
зруйнування Запорізької Січі генералом Текелією – скасування інституту гетьманства +
рік смерті останнього кошового Нової (Підпільненської) Січі – «перша згадка Україна» +
Куруківська угода – (початок козацького повстання під керівництвом Павла Бута (Павлюка) – рік утворення Галицько-Волинської держави) = ? Подія в історії української культури.
16. Встановіть розташування столиці Хозарського каганату, розгромленого внаслідок військового походу Святослава Ігоревича, та напишіть її назву. (0-3 бали)
 

11 КЛАС (максимально 75 балів)

1. Від балансу сил до європейського концерту: порівняйте Вестфальську і Віденську системи міжнародних відносин: (0–10 балів)
2. Характеризуючи “червоний терор” у СРСР, український поет та історіософ Євген Маланюк відзначав: Офіціально він виступав під псевдонімом пролетарським чи “класовим”. В дійсності він не був класовий, а расовий під гаслом “убий ліпшого”… наступ колективізації та голоду – це було нищення раси [нації], ліпшого й цінного, що в ній було”. Чи погоджуєтеся Ви з таким твердженням? Аргументуйте свою думку: (0–10 балів)
3.  Окресліть роль Української РСР на міжнародній арені у перші повоєнні роки (1945–1953) і визначте, ким/чим, на Ваш погляд, була УРСР: суб’єктом міжнародних відносин чи додатковим знаряддям сталінської зовнішньої політики: (0–10 балів)

4. Назвіть кочовий народ на території України, про який Гомер написав в Одіссеї: (0–2 бали)
Хмарами й мглою вповиті. Ніколи промінням ласкавим
Не осяває їх сонце в блакиті ясній світлодайне,
Чи від землі воно йде у зоряні неба глибини,
Чи повертається знову до землі з неосяжного неба, –
Ніч лиховісна там вічно нещасних людей окриває.
А) Кіммерійці;        Б) Скіфи;              В) Сармати;        Г) Гуни;               Д) Готи.

5. Встановіть відповідність між грецькими і римськими богами: (0–2 бали)
1. Арес                                     А) Діана;
2. Артеміда                             Б)  Нептун;
3. Деметра                              В) Церера;
4.                Посейдон                           Г) Мінерва;
Д) Марс.

6. Заповніть пропуски у літописному уривку про смерть Великого князя київського Ярослава Володимировича: (0–4 бали):
У рік [1) вкажіть рік] представився великий князь руський Ярослав. А коли ще він був живий, поставив він синів своїх, сказавши: “… Тепер же поручаю я, – замість себе, – стіл свій, Київ, найстаршому синові [2) вкажіть ім’я]. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він буде замість мене. А [3) вкажіть ім’я] даю я Чернігів, а Всеволоду – [4) вкажіть місто], а Ігорю – Володимир, а В’ячеславу – Смоленськ: (0–3 бали)
1)       ___________________ 2) _______________________3) ______________________ 4) ______________________

7. Вилучіть зайвий елемент з логічного ряду розвитку Середньовічної філософії: (0–2 бали):
А) Апологетика;                   Б) Феноменологія;            В) Патристика;                  Г) Схоластика.

8. Вкажіть рік, коли Казимир IV Ягелончик ліквідував Волинське удільне князівство: (0–2 бали):

9. Назвіть Папу Римського, за понтифікату якого розпочалася Реформація у Німеччині (0–2 бали):
А) Юлій ІІ;
Б) Андріан IV;
В) Лев Х;
Г) Павло ІІІ;
Д) Бенедикт ХVІ.

10. Поясніть термін празька дефенестрація: (0–3 бали):

11. Прочитайте уривки з польського історичного джерела і з’ясуйте, про яку битву періоду Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького йдеться: (0–2 бали):
Для оборони Хмельницький послав Богуна… Після того як стало відомо, що з’явилися передові козацькі загони, Лянцкоронський, запалений успіхом у попередніх справах, кинувся на ворога біля Садківців… Відступ був подібний до втечі, а переслідування – до гонитви за переможеними. Навально тиснучи їх, ідуть до Південного Бугу… І тільки піднесли прапори, як раптом лід проломився і вода поглинула перші ряди. Це було тим жахливіше, що задні, не бажаючи поступитися доблестю переднім, уперто йшли вперед і, натискаючи, прискорювали сумну загибель товаришів…
А) під Корсунем;
Б) під Збаражем;
В) під Берестечком;
Г) під Вінницею;
Д) під Жванцем.

12. Персоніфікуйте українських гетьманів другої половини XVII ст.: (0–2 бали)    
1                    


2
3

4

А) Іван Брюховецький;
Б) Іван Виговський;
В) Дмитро Дорошенко;
Г) Павло Тетеря;
     Д) Юрій Хмельницький.

13. Розв’яжіть хронологічне рівняння: (0–5 балів)
Заснування Нової (Підпільненської) Січі + (Ліквідація Слобідських козацьких полків – Початок Прутського походу Петра І) – (Заснування І Малоросійської колегії – Решетилівські статті гетьмана І. Скоропадського) = ? (рік, подія в історії України)

14. Назвіть президента Конфедеративних Штатів Америки, політичного лідера Півдня під час Громадянської війни у США (1861–1865): (0–2 бали):
А) Авраам Лінкольн;
Б) Джеферсон Девіс;
В) Закарі Тейлор;
Г) Роберт Лі;  
Д) Джеймс Лонґстріт.

15. Розгляньте карикатуру, що змальовує геополітичне суперництво великих держав у Центральній Азії (“Велика гра”), і дайте відповіді на поставлені питання: (0–4 бали)


1)       Якого століття стосується зображена карикатура?
2)       Які імперії символізують звірі, зображені на карикатурі?
3)       Яку країну репрезентує затиснений посередині правитель?
4)       Як Ви розумієте напис Врятуйте мене від моїх друзів?

16. Розташуйте у хронологічній послідовності події Першої світової війни на українських землях: (0–3 бали)
А) початок Галицької битви;
Б) заснування Союзу Визволення України;
В) битва Українських Січових Стрільців на г. Лисоня;
Г) початок Горлицького прориву німецько-австро-угорських військ.


17. Розгляньте мапу-схему і дайте відповіді на поставлені питання: (0–4 бали)


1)       Назвіть битву періоду Української революції 1917–1921 рр. відтворену на схемі?
2)       Зазначте сторони, між якими вона відбулася?
3)       Хто переміг?
4)       Вкажіть дату (число, місяць, рік) битви?

18. Вкажіть рік, у якому Й. Сталін підписав п’ятирічний план заходів, спрямований на знищення церкви в СРСР (безбожна п’ятирічка): (0–2 бали)

19. Визначте, у якій галузі науки працював видатний учений, професор Львівського університету Стефан Банах (1892–1945): (0–2 бали)

А) Математика;                                Б) Філологія;                      В) Хімія;                               Г) Географія;                      Д) Історія.


20. Назвіть французького військового і політичного діяча на основі фактів з його біографії:Учасник Першої світової війни. Вважався національним героєм за перемогу під Верденом. Командував французькими військами у Рифській війні. У 1940 р. призначений Головою Ради міністрів країни. Прихильник порозуміння з Німеччиною. Підписав Комп’єнське перемир’я. Засновник режиму Віші”: (0–2 бали)

А) Ж. Клемансо;               Б) Ш. де Голль;                 В) А.-Ф. Петен;                   Г) П. Лаваль;                      Д) Г. Думерґ.



Готуємось до олімпіади з історії

Стародавній світ - це найдавніший період минулого людства, часи від  появи життя на Землі, виникнення найдавніших людей , утворення найдавніших держав Стародавнього Сходу, Стародавньої Греції та Стародавнього Риму та падіння Стародавнього Риму.
Цивілізація - рівень розвитку суспільства, на якому в країні складається нерівність між людьми та утворюється держава, виникають міста, духовна культура народів породжує писемність.
Духовна культура - духовні досягнення людства.
Мистецтво - художнє відтворення духовного життя людей .
Релігія - погляди та уявлення, в основі яких лежить віра в існування надприродних сил-богів , духів, душ,у їхнє панування над світом. (Віра людей в існування надприродних сил).
Матеріальна культура - матеріальні досягнення людства.
Археологічна культура – сукупність археологічних пам’ яток певної території і часу, що має своєрідні місцеві особливості, отримує назву за місцем першої знахідки або за певними визначальними ознаками.
Історичне джерело - джерело знань про давнину (археологічні, письмові, антропологічні, етнографічні, хронологічні та інші).
Кам яний вік –найдовший період в історії людства, який тривав – близько 3 млн. років тому – кінець 3 тис. до н.е.
Залізний вік – (1 тис. до н.е.) прийшов на зміну бронзовій добі у 9 ст. до н.е. характеризується відкриттям заліза, удосконаленням зброї та знарядь праці, поширення колісного транспорту.  
Збиральництво - привласнюючий тип господарювання, характерний періоду палеоліту, мезоліту, як  головний і другорядний в інші періоди.
Полювання - привласнюючий тип господарювання.
Рільництво - відтворюючий вид господарювання, поява в період неоліту
Скотарство - відтворюючий тип господарювання
Ремесло - поточне виготовлення певного різновиду предметів господарювання на основі ручної праці.
Рід - форма обєднання  людей, які мають між собою родинні зв язки.
Плем я – об єднання кількох родів, які мають між собою родинні  стосунки.
Родова община – об єднання членів одного роду, які ведуть спільне господарство.
Сусідська община – община,яка складалася з окремих сімей, які відокремилися від родових общин, володіли окремими земельними ділянками.
Вождь – проводир племені , війська.
Анімізм  - віра в існування  духів, віра в безсмертя душі.
Тотемізм - віра в родинні зв язки людини з тваринами або рослинами.
Фетишизм - віра в надприродні властивості окремих речей.
Магія - обрядові дійства з метою вплинути на надприродні сили.
Наскальний живопис –перша форма живопису в період середнього та пізнього палеоліту.
Тема 2. ДАВНІЙ ЄГИПЕТ
Бюрократичний апарат – чиновники, які обіймають високі державні або придворні посади.
Держава - особливий спосіб організації суспільства, який забезпечує панівне становище одних верств населення над іншими.
Ієрогліф - знаки єгипетської писемності (священне письмо).
Папірус - матеріал для письма в Ст. Єгипті , виготовляли з нільського очерету (папірусу).
Іригаційне землеробство - зрошувальне землеробство.
ТЕМА 3.ПЕРЕДНЯ  АЗІЯ
Біблія – Священна книга всіх християн, у якій викладено основи християнської моралі.
Епос – героїчні народні пісні , думи, поеми, оповіді.
Клинопис – писемність стародавніх народів Передньої Азії, клиноподібні знаки,  які наносилися на глину або камінь.
Місто-держава – держава, яка утворилася в межах однієї общини, поселення, що стало містом.
Імперія - держава , створена з країн, підкорених державою-завойовницею.
Іудаїзм – давньоєврейська релігія, віра в Бога Ягве.
Колонізація – заснування поселень переселенцями з іншої країни, області. У Стародавньому світі – поселення , засновані греками ,римлянами, фінікійцями на чужих землях.
ТЕМА 4 .ДАВНІ ІНДІЯ ТА КИТАЙ
Веди – найдавніші пам’ ятки арійської релігійної літератури.
Варни – замкнені стани в Ст. Індії , що відрізняються між собою місцем у суспільстві.
Касти – суспільні групи, які мають обмежену кількість та чітко визначений склад группи населення, утворені з людей однієї професії.
Індуїзм – релігійна система, що склалася на основі брахманізму та буддизму.
Буддизм – релігія, що виникла в Індії в 6 ст. до н.е. , названа в честь засновника-Будди.
Конфуціанство – філософське вчення, засновник Конфуцій, виникло в Ст.Китаї, виправдовувало нерівність і закріплювало владу імператора.
ТЕМА 5. Давня Греція.
Еллінізм –  період в історії країн Східного Середземномор’ я з 323 р до н.е. до 30 р. до н.е. Коли на місці імперії О.Македонського виникли незалежні держави,політичний устрій яких поєднував елементи східних монархій з особливостями грецьких полісів.
Поліс – місто-держава, тобто держава в межах однієї общини.
Тиранія – одноосібна влада.
Аристократія – від грец. «аристос» - найкращий. «кратос»- влада родової знаті, суспільна верства, що посідає найвище становище.
Олігархія – від грец. «влада небагатьох» - правління вузького кола аристократів.
Демократія – від грец. « влада народу» - форма державного управління за активної участі всього населення.
Метрополія – місто-засновник колоній.
Колонія – поселення, засноване переселенцями з іншої країни, області.
Акрополь – укріплена фортеця,  де зосередилися головні храми, скарбниця міста.
Філософія – від грец. «любов до мудрості» - наука про найзагальніші закони розвитку природи, суспільства та мислення.
ТЕМА 6 . ДАВНІЙ РИМ
Республіка – форма державного управління через обраних народом урядовців.
Вето – право заборони на рішення сенату, яке мали народні трибуни в Ст.Римі.
Патриції - римська знать.
Плебеї – спочатку незнатне громадянське населення Риму.
Сенат – рада старійшин, найвищий орган державної влади.
Форум – площа в містах Ст.Риму , на якій відбувалися народні збори, влаштовувалися торги і здійснювався суд.
Тріумф – найвища винагорода республіки, урочистий проїзд полководця вулицями Рима в супроводі всього війська.
Провінція - підкорена країна, управителі якої призначались римським сенатом.
Християнство – світова релігія , характеризується вірою в Ісуса Христа.
Церква – організація духовенства, базована на церковній ієрархії.Спільність віруючих, поділених на духовенство та мирян. Або православний храм.
                              ІСТОРІЯ СЕРЕДНІХ ВІКІВ
Історія середніх віків – період в історії людства , який розпочинається з 476 р- загибель Західної Римської імперії закінчується к.15 ст.  – відкриття європейцями Америки.
ТЕМА 7. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
Велике переселення народів – переселення великих мас германських, тюркських, іранських та слов’янських племен у 4- 7 ст., наслідком якого було утворення варварських держав.
Парламент - представницький орган влади.
Реконкіста – боротьба за звільнення Іспанії та Португалії від арабів.
ТЕМА 8. СЕРЕДНЬОВІЧНЕ СУСПІЛЬСТВО
Феодал – власник землі – феоду.
Стани – великі групи населення, які вирізняються своїми спадковими правами та обов язками.
Станово-представницька монархія – монархія ,обмежена представницькими органами влади.
Ремесло – поточне виготовлення певного різновиду предметів господарювання на основі ручної праці.
Цех – об єднання ремісників однієї чи близьких спеціальностей.
Гільдія – союз купців одного міста.
ТЕМА 9 . РЕЛІГІЙНО-ЦЕРКОВНЕ ЖИТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЄВРОПИ
Єретик – послідовник єресі.
Інквізиція – церковний суд у справах єретиків.
ТЕМА 10. ВІЗАНТІЯ, АРАБСЬКИЙ СВІТ
Іслам – одна зі світових релігій, поширена в країнах Близького та Середнього Сходу, заснована пророком Мухаммедом в 6 ст.
Халіфат - мусульманська країна, на чолі якої стояв халіф (заступник пророка).
Коран – Священна книга мусульман.
ТЕМА 11. Культура Західної Європи 5-15 ст.
Відродження – період розвитку культури Західної  та Центральної Європи у 14- на п.17 ст.Його батьківщиною є Італія.
Гуманізм – напрямок суспільної думки, спрямований на захист гідності й свободи людини.
ТЕМА 12.СЛОВ ЯНИ ТА ЇХНІ СУСІДИ
Гуситські війни – збройна боротьба чеського народу проти католицької церкви, феодального гноблення та німецького засилля ( 1419-1434рр.)
Яничари – турецькі воїни з представників завойованих турками народів, охоронці султана.
ТЕМА 13. Індія. Китай.
Султанат – країна , на чолі якої стояв султан.
ТЕМА 14.ВЕЛИКІ ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ : ЗУСТРІЧ ЦИВІЛІЗАЦІЙ
Великі географічні відкриття – період, який охоплює другу половину 15 – першу половину 17 ст., протягом цього часу європейці відкрили до цього часу невідомі географічні об’ єкти , здійснили навколосвітні подорожі.
ТЕМА 15 . ЛЮДИНА РАННЬОЇ ДОБИ
Мануфактура – велике виробництво, засноване на ручній праці з використанням праці найманих робітників.
Буржуазія – заможні люди, що використовують найману працю, власники підприємств, крамниць, банків, їхня головна мета – отримання якомога більших ресурсів.  
Абсолютизм – форма феодальної держави, при якій необмежена верховна влада зосереджена в руках однієї особи –монарха.
Протекціонізм – економічна політика, спрямована на захист національної економіки від іноземної конкуренції через обмеження імпорту.
ТЕМА 16. РЕФОРМАЦІЯ І КОНТРРЕФОРМАЦІЯ
Індульгенція – грамота про відпущення гріхів, яка продавалась  католицькою церквою за гроші.
Реформація – широкий антикатолицький рух в Західній Європі в 16 ст.
Контрреформація – система заходів, здійснюваних католицькою церквою з середини 16 ст. до сер.18 ст. з метою укріплення своїх позицій і боротьби з протестантизмом.
Протестантизм – одна з гілок християнства , яка виникла в 16 ст. внаслідок реформаційного руху.
ТЕМА 17.ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКІ ДЕРЖАВИ В 16- П.П.17 СТ.
Релігійні війни – це війни у Франції , які велися між католиками і кальвіністами-гугенотами в перш. пол 16 ст.
Національно-визвольна війна - війна народу, спрямована на знищення іноземного панування , завоювання національної незалежності.
ТЕМА 18.КУЛЬТУРА ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ 16- П.П. 17 Ст.
Високе відродження – період розвитку культури Західної та Центральної Європи к.15- перша третина 16 ст., характеризується розквітом образотворчого мистецтва, архітектури та літератури.
Бароко – період розвитку європейської та колоніальної американської культури у 16- сер.18 ст.
ТЕМА 20.КРИЗА СТАРОГО ПОРЯДКУ.ПОЧАТОК МОДЕРНІЗАЦІЇ.
Революція – поняття, яке означає докорінні зміни, що відбулися за короткий час.
Конституційна монархія – монархія обмежена конституцією.
Промисловий переворот – економічні і соціальні зміни найважливіші серед яких є перехід від мануфактури до фабрик.
Фабрика – підприємство оснащене машинним устаткуванням.
Освічений абсолютизм – правитель сам запроваджує реформи на користь народу і держави.
Класицизм – напрям  в культурі 17- п.19 ст., звернення до стародавніх історії та мистецтва, як зразка.
Сенат – вищий колегіальний судовий та управлінський орган з 9 сенаторів.
Синод – духовна колегія , створена Петром 1 у 1721 р. для управління церковними справами.
Дворянство – панівний стан , що на схилку середніх віків замінив рицарство.
ТЕМА 21. КРАЇНИ СХОДУ.
Диван – дорадчий орган влади при султані.
Шейх – голова роду ,  сільський староста в арабських країнах, мусульманський богослов і правознавець.
ТЕМА 23.КРАЇНИ СВІТУ НАПРИКІНЦІ 18 –П.П.19 СТ.
Інтервенція – втручання однієї чи кількох держав у внутрішні справи іншої держави. Буває військова , економічна та дипломатична.
Бонапартизм – політика Наполеона 3 –лавірування між інтересами різних верств населення.
Кодекс Наполеона – закони, які були розроблені і впроваджені за Наполеона
Коаліція – об єднання
« 100 днів Наполеона» - з 1 березня 1815 року – стільки днів Наполеон вдруге перебував при владі після втечі із заслання .Відновив імперію, воював з шостою коаліцією держав.
Священний союз – 1815 р. Австрія ,Пруссія, Росія. Мета – відновлення феодального ладу в Є вропі, запобігання новим революціям.
Реставрація –  1815-1830 рр. відновлення на престолі королівської династії Бурбонів та період перебування її при владі.
Західники і слов’ янофіли – прихильники буржуазного розвитку в Росії на зразок Західної Європи і прихильники традиційної Росії (суспільний рух 30-40 рр. 19 ст)
Національне відродження – процес відновлення національної культури і національних прав включаючи право на створення національної держави.
Весна народів – революція 1848-1849 рр. в країнах Західної Європи.
Ідеологія – система політичних , економічних, правових, моральних, естетичних, філософських та реліг. поглядів, що виражають інтереси певних суспільних груп
Лібералізм – суспільно-політична течія , що об’єднувала прихильників парламентського типу правління, громадянських, політичних та економічних свобод, розвитку ринку і вільного підприємництва, виник в у др. п. 18 ст.-на п. 19 ст.
Консерватизм – суспільно-політична течія, що об’єднувала прихильників збереження старих норм і традицій, які вороже ставилися до всього нового.
Плантаційне господарство – велике землеробське господарство, спеціалізоване на вирощуванні певних технічних культур.
Колоніалізм – система воєнно-політичного та економічного поневолення слаборозвинених країн сильнішими державами.
Аболіціонізм – рух у США за ліквідацію рабства негрів.
Громадянська війна – Доктрина Монро – 1823р. доктрина Монро,названа на честь американського президента Дж.Монро, який виголосив «Америка для американців» Європейським країнам заборонялося засновувати нові колонії в Америці.
Двопартійна  система – політична система, де наявне співіснування двох партій.
Тероризм – насильницькі дії з метою залякування, придушення противників , конкурентів ,нав язування певної лінії поведінки.
Тайпіни - організатори селянської війни в Кита 1850-1864 рр., спрямована проти дин. Цін
Сипаї – наймані солдати англ..колоніальної армії в Індії, яких вербували з місцевих жителів, брали участь в національно-визвольній боротьбі в Індійському повстанні 1857-59.
ТЕМА 24.УТВЕРДЖЕННЯ ІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА В ПРОВІДНИХ ДЕРЖАВАХ  СВІТУ
Індустріальне суспільство – суспільство, в основі створення є зростання великого машинного виробництва.
Науково-технічна революція – сучасна форма НТП, що зумовлює докорінні зміни продуктивних сил внаслідок застосування науково-технічних досягнень.
Капіталізм – суспільно-економічна формація, заснована на приватній власності на засоби виробництва та пануванні товарно-грошових відносин.
Емансипація – скасування буд-яких обмежень , наприклад емансипація жінок.
ТЕМА 25.МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ В ОСТАННІЙ ТРЕТИНІ ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.
Панамериканізм – політична доктрина , в основу якої покладено ідею про спільність США та інших країн американського  континенту.
ТЕМА 26.КУЛЬТУРА НАРОДІВ СВІТУ НАПРИКІНЦІ 18- у 19 ст.
Урбанізація – процес зростання ролі міст, збільшення кількості міського населення.
ТЕМА 27.ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА ТА ЇЇ НАСЛІДКИ
Мілітаризація – нарощування військової могутності з метою підготовки до війни.
Репарації – контрибуція – відшкодування за нанесені матеріальні збитки переможеної країни країні-переможниці.
Шовінізм – агресивна форма націоналізму, який проповідує національну винятковість одних націй , ворожість і ненависть до інших.
ТЕМА 28.СВІТ в 20-30-Х РР. ХХ ст.
Проспериті – період розквіту «процвітання».
Велика депресія – економічна криза в промислово розвинених країнах наприкінці 1920 – на початку 30-х рр.
Авторитаризм – антидемократична організація влади, зосереджена в одних руках, що спирається на військово-каральний апарат.
Тоталітаризм – повний контроль держави над усіма сферами життя суспільства та окремої людини.
Фашизм – політична течія , виникла в 20-х рр в Італії, як форма влади – терористична диктатура, що застосовує насильство, прагне до загарбання чужих територій і до світового панування.
Нацизм – політичний рух, ідеологія, державний режим в Німеччині.
Народний фронт – противники фашизму.
ТЕМА 29.РОСІЯ –СРСР У 1917-1939 рр.
Тимчасовий уряд - вищий орган влади та управління в Росії з 2 березня до 25 жовтня 1917 року.
Раднарком – радянський уряд, ради народних комісарів.
Більшовизм – політична течія , яку сформували члени РСДРП ,яка була створена в1898 р. і розкололася в 1903 р на два крила : більшовики та меншовики.
ТЕМА 30.КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в 20-30-х рр. ХХ СТ.
Режим «санації» - автори тарний режим в умовах кризи парламентаризму, спрямований на консолідацію нації, суспільства і держави шляхом досягнення балансу різних верств.
ТЕМА 31.КРАЇНИ АЗІЇ,АФРИКИ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ ПЕРШІ ДЕСЯТИРІЧЧЯ ХХ СТ.
Гандізм – офіційна ідеологія Індійського національного конгресу ІНК, керівником був М.Ганді, проголошення ненасильницького руху.    
ТЕМА 32.МІЖНАРОДНІ ІДНОСИНИ в 1930-хНАЗРІВАННЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ
Аншлюс – політика німецького імперіалізму, спрямована на загарбання Австрії Німеччиною. Проводилася після Першої світової війни.
Антикомітерівський пакт – договір, укладений 29.11.1936 Німеччиною і Японією,  спрямований проти Комінтерну.
ТЕМА33.РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ У ПЕРШІ ДЕСЯТИЛІТТЯ ХХ СТ.
Модернізм – основний напрям мистецтва що характеризується відривом від реалізму(експресіонізм, футуризм, кубізм).
Авангардизм – напрям у мистецтві, відкидає гуманістичні та реалістичні традиції, виник на початку 20 ст.
Масова культура – узагальнене поняття сучасної культури , що являє собою комплекс цінностей , що поширюється за допомогою ЗМІ.
Кінематограф – найпопулярніший вид мистецтва 20-30-рр 20 ст.
Мюзикл – естрадний театр в якому поєднуються концертні циркові балетні та музичні номери.
Олімпійський рух – відроджений в к.19 – на початку 20 ст. проведення олімпійських ігор з 1896.
ТЕМА 34.НОВІТНЯ ІСТОРІЯ. СВІТ В ДР.ПОЛ.ХХ- НА ПОЧАТКУ ХХІ СТ.
Друга світова війна – початок 1 вересня 1939 року напад Німеччини на Польщу – 2 вересня 1945 розгром Японії.
План «Барбаросса» - директива № 21, підписана Гітлером , план воєнних дій на Сході (травень-листопад 1941 р.), кодове найменування плану війни гітлерівської Німеччини проти СРСР.
Велика вітчизняна війна Радянського Союзу – війна СРСР проти фашистської Німеччини 22 червня 1941-9 травня 1945 рр.
Блискавична війна – швидка війна.
Нацистський новий порядок – порядок , встановлений в окупованих фашистами країнах.
Рух Опору – національно-визвольний , антифашистський рух проти німецьких, італійських, японських окупантів та їхніх союзників, поширений у Франції ,Бельгії, Норвегії, Італії…
Голокост – знищення фашистами єврейського населення Європи в роки Другої світової війни
Антигітлерівська коаліція – союз держав і народів, що склався під час Другої світової війни  - 1 січня 1942 проти агресивного блоку Німеччини, Італії та Японії ( СРСР, США , Велика Британія , Франція, Китай Югославія , Польща,Чехословаччина та інші).
Другий фронт – відкрито 6 червня 1944 р.
Велика трійка – Черчілль, Рузвельт, Сталін.
Колабораціонізм – співпраця з фашистськими загарбниками в окупованих ними країнах під час Другої світової війни.
ТЕМА 35.ЗМІНИ У СВІТІ ВНАСЛІДОК ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ.ХОЛОДНА ВІЙНА
Холодна війна – 1946-1991 ідеологічне та воєнно-політичне протистояння СРСР та США.
Розрядка – історичний період 70-п.п.80-х рр..СРСР та США перейшли до співробітництва.
Нове політичне мислення – новий курс у міжнародній політиці – від конфронтації до співробітництва розпочатий М.Горбачовим.
Доктрини «стримування комунізму» і «відкидання комунізму».
ТЕМА 36 США У 1945 – НА ПОЧАТКУ ХХІ СТ.
Маккартизм – політична течія в США 50-х рр. 20 ст. направлена на розпалювання ворожнечі до робітничого руху.  
Рейганоміка – економічний курс Р.Рейгана, в його основу покладено програму обмеження ролі держави в економічному та соціальному регулюванні, опосередковане втручання держави в економіку 1980 р.
ТЕМА 37.КРАЇНИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ ( 1945 – п.ХХІ ст.)
Тетчеризм –  політика британського прем'єра М.Тетчер (1979-1990), що ґрунтується на засадах монетаризму, саморегулювання економіки, роздержавлення.
ТЕМА 38. НОВІ НЕЗАЛЕЖНІ ДЕРЖАВИ
Відлига – період в історії СРСР тривав з 1953 по 1964 , генеральним секретарем ЦК КПРС став М.Хрущов, характеризується лібералізацією суспільно-політичного  життя економічними та суспільними пре твореннями, розкриття і осудження культу  Сталіна.
Дисидентський рух - рух інакомислячих 1950-1980 рр. в СРСР.
Гласність – внутрішня політика , що проводилась керівництвом СРСР у період переходу від тоталітарного до демократичного: часткова свобода слова .відкритість.
ТЕМА 39 КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ ( 1945 – п.ХХІ СТ)
Соціалістичний табір – країни, які після Другої світової війни потрапили під вплив СРСР (Угорщина, Румунія, Польща, Чехословаччина, Югославія,Болгарія, Східна Німеччина), активно будували соціалістичне супільство.
РЕВ – Рада Економічної взаємодопомоги Ю,створена у 1949 р.
Варшавський договір – воєнно-політичний блок періоду холодної війни» ств. 1955,  куди входили СРСР, Польща, Чехословаччина, Угорщина, Румунія,Болгарія,НДР, Албанія.
Празька весна – період демократичних перетворень у Чехословаччині за  ініціативою реформаторського крила КПЧ 1968р.
Оксамитова революція – революція у Чехословаччині 17 .11. 1989.президентом став В.Гавел.
Солідарність – незалежна профспілка , створена в Польщі 80-хрр.20 ст.  
Шокова терапія – економічні реформи в Польщі на п.90-х рр20 ст.-запровадження ринкових механізмів економіки, вільна торгівля, початок приватизації.
ТЕМА 40. РОЗВИТОК ПРОВІДНИХ КРАЇН  АЗІЇ, АФРИКИ ТА АТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ В ДР.П.ХХ –НА П. ХХІ СТ.
Великий стрибок – економічна політика , яку здійснював Мао Дзедун , досягнення високих показників.
Культурна революція – політика , яка проводилась в Китаї у 1965-1976 рр. і стала апогеєм культу Мао Дзедуна.
Рух неприєднання – засновники Д.Неру (Індія) Насер(Єгипет)Тито(Югославія)Сукарно (Індонезія)Нкруме(Гана)  принципи руху вироблені в 1955 Банднзі (Індонезія) на конференції 29 країн Європи, Азії та Африки.- незалежна від наддержав політика.                               
ТЕМА 41. РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ ( 1945 – початок ХХІ ст. СВІТ на П.ХХІ СТ.)
НТР – процес докорінних змін у техніці та технології виробництва, в організації праці та управлінні господарством, в основі якого широке використання наукових досягнень у процесі виробництва.
Постіндустріальне суспільство – суспільство в якому на основі нових технологій відбувається різке збільшення випуску продукції.
Соц.реалізм – напрямок в мистецтві др. пол.20 ст., найбільшого поширення набув у СРСР, де вважався частиною офіційної ідеології, основні риси: присутність нового героя-революційного пролетаря, комуніста, оспівування комуністичних ідеалів.
Неореалізм – напрям в італійській літературі та мистецтві, що виник після Другої Світової війни.
Поп-арт- мистецтво широкого вжитку, характерне використання предметів і побутових речей в різних  комбінаціях, виник в 50-60 рр 20 ст.    
Глобальні процеси та проблеми – екологічна криза, проблема енергоресурсів, проблеми голоду, загроза війни.


Конкурс з історії "Лелека"
Завдання для учнів 
Завдання для 6 класу



Завдання для 8 класу




Завдання для 9 класу





2 комментария: